آموزش قابلیت تایپ صوتی گوگل و نکات مهم در استفاده از آن

تایپ صوتی گوگل

آموزش قابلیت تایپ صوتی گوگل و نکات مهم در استفاده از آن

شما نیز احتمالا تجربه تایپ صوتی گوگل دارید و یا حداقل یک بار از این قابلیت استفاده کرده‌اید. مثلا تجربه تبدیل گفتار به نوشتار با بهره‌گیری از قابلیت تایپ صوتی را در اندروید داشته‌اید. اما از اصلی‌ترین نکاتی که در این تجربه‌ها مشاهده می‌شود، معمولا دقت پایین در هنگام تبدیل گفته‌ها به نوشته‌ها است. البته این چالش نیز امروزه با فناوری Voice Typing حل شده است.

استفاده از این ابزار کاربردی به دلیل آنلاین بودن، تقریبا در تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت قابل مشاهده است. گوشی‌های موبایل اندرویدی مانند سامسونگ، شیائومی، نوکیا و غیره، در کنار سیستم عامل ویندوز و گوشی‌های آیفون، همگی از این قابلیت به صورت بهینه پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله از توشه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره تایپ صوتی گوگل برای شما ارائه دهیم.

قابلیت تایپ صوتی گوگل چیست؟

قابلیت تایپ صوتی گوگل

 

امروزه تنها راه تایپ نمودن محتوا، استفاده از صفحه کیبورد نیست. شرکت گوگل با ارائه قابلیت جدیدی با عنوان تایپ صوتی گوگل، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با لب به سخن گشودن، زحمت تایپ آن را بر عهده گوگل بگذارید. این قابلیت در قالب، جستجوی صوتی نیز در اختیار کاربران قرار دارد. شرکت گوگل به منظور توسعه این ابزار، تایپ صوتی گوگل را به گوگل داکس نیز اضافه کرده است. از این طریق کاربران میتوانند جملات بیشتری را از طریق تبدیل گفتار، به نوشتار تبدیل کند.

از اصلی‌ترین موارد استفاده این ابزار می‌توان به اشخاصی اشاره کرد که به دلیل ناتوانی‌های جسمی، قادر به تایپ کردن نیستند. به همین علت، هنگامی که حوصله و یا توانایی تایپ کردن را ندارید، تایپ صوتی گوگل به کمک شما خواهد آمد.

پیشنهاد ویژه: خرید گوشی موبایل

تایپ صوتی در گوگل داکس

تایپ صوتی در گوگل داکس

 

قبل از هرگونه اقدامی باید از اتصال میکروفون به ویندوز یا گوشی موبایل خود اطمینان حاصل کنید. بعد از راه‌اندازی میکروفون، مرورگر خود را باز کرده و به آدرس (https://www.google.com/docs) مراجعه کنید. حال در این صفحه سند جدیدی را ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از نماد + بزرگ استفاده کنید.

حال برای فعالسازی قابلیت تایپ صوتی در گوگل داکس کافیست تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  • در بخش منو بر روی گزینه tools کلیک کرده و در زیر منوی باز شده، Voice Typing را انتخاب می‌کنیم.
  • برای تایپ صوتی گوگل در بستر ویندوز، به طور همزمان Ctrl + Shift + S را لمس می‌کنیم.
  • در سیستم عامل مک نیز به صورت همزمان Command + Shift + S را می‌فشاریم.

پس از انجام مراحل فوق، نماد میکروفون برای شما نمایش داده خواهد شد. برای شروع تایپ صوتی نیز باید بر روی علامت میکروفون کلیک کنید. اگر این نخستین باری است که از قابلیت تایپ صوتی گوگل استفاده می‌کنید، امکان دارد تا با پیغام، اجازه دسترسی به میکروفون دستگاه مواجه شوید. در این قسمت کافیست تا گزینه Allow را انتخاب کرده و امکان دسترسی را برای خود فراهم کنید. حال قادر هستید تا به جای تایپ دستی، به شکل صوتی گفتار خود را به نگارش در بیاورید.

شما می توانید از سایت توشه اقدام به خرید گوشی سامسونگ با 20 درصد تخفیف کنید.

تایپ صوتی فارسی در گوگل

برای تایپ صوتی به شکل فارسی در سیستم گوگل درایو، تنظیمات آن را به صورت دستی تغییر دهید. در بخش بالایی پنجره، زبان انگلیسی را مشاهده می‌کنید که به صورت پیش‌فرض قرار داده شده است. به گزینه (…) در قسمت بالایی پنجره شناور رفته و بر روی آن کلیک کنید. در این قسمت منویی برای شما نمایش داده خواهد شد که در آن زبان‌های مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید.

اگر قصد خرید هدفون بی سیم را دارید و نمی دانید کدام مورد بهترین گزینه برای شما است، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

نکات مهم درباره Voice Typing

به منظور اینکه گوگل به درستی متوجه آنچه می‌گویید شود، لازم است تا با سرعت کاملا نرمال و با وضوح بالا صحبت نمایید. سعی نمایید تا حروفی را جا نیاندازید. در هر حال این قابلیت یک ربات تبدیل گفتار به حالت نوشتار است، نه یک متخصص زبده زبان.

با توجه به اینکه تایپ صوتی برمبنای زبان معیار است، در صورت داشتن گویش خاص سعی نمایید تا به نحوی صحبت کنید تا به گویش معیار نزدیک باشد تا واژگان را صحیح تشخیص دهد. نحوه کار این سیستم نیز به این شکل است که گوگل نخست صدای شما را گوش می‌دهد و سپس آن را با خزانه‌ی کلماتی خود مطابقت می‌دهد. بعد از آن نیز نزدیک‌ترین واژگان به شما نمایش داده می‌شود.

این مقاله را نیز بخوانید: دیدن پیام های حذف شده واتساپ

تایپ صوتی در سیستم عامل مک و آیفون

تایپ صوتی گوگل در مک

 

شرکت گوگل برای کاربران سیستم عامل مک و گوشی آیفون نیز قابلیت‌های تایپ صوتی ویژه‌ای را در نظر گرفته است. برای این کار شما می‌توانید نخست نرم افزار Gboard بر روی دستگاه نصب نموده و با استفاده از آن گفتار خود را به نوشتار تبدیل کنید.

**  خرید آیفون 14  **

نتیجه گیری

تبدیل گفتار به نوشتار در چندین سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته که بسیار قابل تحسین هستند. خوشبختانه شرکت گوگل بخش اعظم پروژه‌های خود را با بازخورد کاربران ارتقا می‌دهد. کسب اطلاع از فناوری Voice Typing می‌تواند خوب به نظر برسد. در آینده نیز این احتمال وجود داشته باشد که دیگر لزومی به نوشتن جزوه‌نویسی و یا بهره‌گیری از کیبورد در نوشتن یک متن نباشد. برای کسب آگاهی از امکانات اصلی این ابزار می‌توانید به سایت گوگل مراجعه نموده و از قسمت help بیشتر درباره این قابلیت اطلاعات کسب کنید.

سوالات متداول

برای فعالسازی تایپ صوتی گوگل در آیفون باید چکار کرد؟

برای فعالسازی این امکان در گوشی های آیفون ابتدا باید نرم افزار Gboard را نصب کنید.

قابلیت تایپ صوتی در گوگل داکس چگونه فعال می شود؟

قبل از وارد شدن به گوگل داکس از وصل بودن میکروفون به کامپیوتر اطمینان حاصل کنید سپس از بخش tool گزینه voice typing را انتخاب کنید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیف های شگفت انگیز توشه من، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

لطفاً یک مقدار از 09000000000 تا 09999999999 وارد نمایید.