معرفی انواع PS5

معرفی انواع PS5

معرفی انواع PS5

امروزه بازار بازی‌های کنسول با انواع PS5 بسیار داغ است و گیمرها از هر رده سنی به بازی با این وسیله پرفروش می‌پردازند. در این بین شرکت سونی پیشرو در ارائه انواع کنسول بازی است و کنسول بازی نسل فعلی یا همان پلی استیشن 5 بین گیمرها محبوبیت خاص خود را دارد. انواع PS5 شامل دو مدل استاندارد یا دیسک خور و نسخه دیجیتالی است. در ادامه درباره انواع  مدل‌های PS5 و مزایا و معایب آن‌ها شرح خواهیم داد.

بررسی انواع مدل های PS5

همانطور که ذکر کردیم دو مدل پلی استیشن 5 وجود دارد: PS5 دیسک خور یا استاندارد و PS5 دیجیتال که این دو نسخه تفاوت‌هایی نیز با هم دارند اگرچه در اغلب موارد و مشخصات مشابه هم هستند. در ابتدا مختصر معرفی از این دو مدل خواهیم داشت.

PS5

پلی استیشن دیسک خور (استاندارد)

پلی استیشن 5 جدیدترین کنسول بازی ویدیویی است که توسط شرکت معتبر سونی به بازار ارائه شده است که در مقایسه با مدل قبلی (PS4)، از نظر اندازه بزرگ‌تر است اما دارای یک کامپیوتر سریع‌تر و قدرتمندتر و SSD با سرعت فوق‌العاده است. با کمک این SSD بازی‌های شما سریع‌تر لود می‌شوند. علاوه بر این مدل PS5 یک کنترلر بی‌سیم DualSense دارد که دارای ویژگی‌های جدیدی مانند محرک‌های تطبیقی و بازخورد لمسی است و به گیمر این امکان را می‌دهد تا برخی اقدامات را در بازی‌ خود احساس و لمس کند.

کنسول PS5 مدل دیسک خور دارای رزولوشن 4K است که البته برای درک این ویژگی شما نیز باید تلویزیونی با کیفیت 4K داشته باشید و از  8K در آینده نیز پشتیبانی خواهد کرد. دستگاه دارای صدای Tempest 3D است که نوعی صدای فضایی برای غوطه‌ور شدن شما در تجربه بازی هنگام با استفاده از هدفون سازگار را می‌دهد. این مدل PS5 با PS4 نیز سازگار است بنابراین شما می‌توانید بازی‌های PS4 را روی آن بازی کنید. در کنار آن تعداد بازی‌های انحصاری PS5 مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales نیز در حال افزایش است.

پلی استیشن 5 دیجیتال

در حالی که مشخصات بین این دو نوع دو محصول یکسان است (CPU، تصاویر، کنترلرها و صدا)، نسخه دیجیتال PS5 از نظر اندازه کمی نازک‌تر است زیرا درایو دیسک بلوری Ultra HD را ندارد بنابراین گیمر تنها می‌تواند بازی‌های دیجیتالی را که در کنسول دیجیتال PS5 خود دانلود کرده‌ است، بازی کند.

به همین ترتیب، فقط قادر خواهد بود فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دیجیتال را روی دستگاه پخش یا دانلود کند. این امر اشتراک‌گذاری یا تعویض بازی‌ها یا فیلم‌های فیزیکی را با سایر گیمرها سخت‌تر می‌کند. با این نسخه دیجیتال پلی استیشن 5، شما باید همه چیز را روی دستگاه خود داشته باشید.

PS5

بررسی مشخصات فنی انواع PS5

 

مشخصات فنیPS5 دیسک خورPS5 دیجیتال
CPUAMD Ryzen Zen2، 8 هسته، 3.5 GHzAMD Ryzen Zen2، 8 هسته، 3.5 GHz
مدل درایو دیسک4K Ultra HD Blu-rayندارد
GPUAMD Radeon RDNA 2  در 2.23 GHzAMD Radeon RDNA 2  در 2.23 GHz
ابعاد 39  x 10.4 x 26 سانتی‌متر39 x  9.2×26 سانتی‌متر
وزن3.9 کیلوگرم3.4 کیلوگرم
حافظه16گیگابایت  GDDR616گیگابایت  GDDR6
ذخیره‌سازی825 گیگابایت NVMe SSD825 گیگابایت NVMe SSD
خروجی HDMIتا 4K رزولوشن در 120 هرتز با HDMI 2.1تا 4K رزولوشن در 120 هرتز با HDMI 2.1
پورت1 پورت USB-C، 3 پورت USB 3.1 و پورت اترنت1 پورت USB-C، 3 پورت USB 3.1 و پورت اترنت
بازی‌های مورد پشتیبانیPS5, PSVR 2, PS4, PSVRPS5, PSVR 2, PS4, PSVR

 

کدام مدل پلی استیشن 5 بهتر است؟ دیجیتال یا دیسک خور

انواع PS5 دارای ویژگی‌های فنی یکسانی هستند و عملکرد بازی مشابهی را ارائه می‌دهند، اما PS5 استاندارد بسته به عادات خرید شما می‌تواند در دراز مدت ارزش بیشتری ارائه دهد. اگر دوست دارید کپی‌های دیسکی از بازی‌های مورد علاقه خود را جمع آوری کنید باید از بین انواع PS5 مدل استاندارد را خریداری کنید. به ویژه اگر قبلاً یک کتابخانه PS4 روی دیسک دارید و قصد دارید فقط کنسول خود را جدیدتر کنید.

علاوه بر این وجود درایو دیسک استاندارد PS5، دسترسی به فیلم‌ها را روی DVD و Blu-ray باز می‌کند بنابراین می‌توانید از آن برای پخش یا شروع یک مجموعه فیزیکی استفاده کنید. در حالی که در غیر این صورت باید اشتراک‌های پرهزینه مانند نتفلیکس را داشته باشید.

لازم به ذکر است که برخی عناوین بازی به دلیل مشکلات حقوقی یا حذف مالیات ناگهان حذف می‌شوند و برخی از فیلم‌ها نیز هرگز به جریان تبدیل نخواهند شد پس با مدل دیسک خور این نگرانی‌ها را احساس نخواهید کرد.

مورد دیگر برتری مدل استاندارد یا دیسک خور این است که در صورت نداشتن دسترسی به اینترنت همچنان می‌توانید از کنسول خود استفاده کنید. دانلود بازی‌های سه‌بعدی حتی با وجود داشتن اینترنت پر سرعت، گاهی ساعت‌ها طول می‌کشد این در حالی است که نصب از روی دیسک فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

به خاطر داشته باشید که بازی‌های مبتنی بر دیسک همچنان باید به‌روزرسانی‌های آنلاین را دریافت کنند. توجه کنید که از بین انواع PS5 مدل دیسک خور 100 دلار گران‌تر است اما در عوض امکان دسترسی به کتابخانه‌های رسانه فیزیکی و تبادل بازی با دیگر گیمرها این هزینه را به شما برمی‌گرداند.

اما اگر گیمری هستید که علاقه به نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها دارید، باید از بین انواع PS5 نسخه دیجیتال را انتخاب کنید که ارزان‌تر نیز هست. اگر از قبل  PS4 دارید و نسخه‌های دیجیتالی از بازی‌ها را روی آن کنسول خریداری کرده‌اید با خرید پلی استیشن 5 دیجیتال می‌توانید آن عناوین را به این نسخه منتقل کنید.

اگر صرفا بخواهید از فضای ذخیره‌سازی دستگاه استفاده کنید، دانلودها می‌تواند 667 گیگابایت حافظهSSD  آن را در کمترین زمان پر کند. بنابراین برای افزایش فضای داخلی، باید SSD دیگری که توسط سونی تایید شده است خریداری کرده و در دستگاه قرار دهید.

اگر در محل زندگی خود سرعت اینترنت بالایی دارید و صرفا علاقه به خرید بازی از فروشگاه پلی استیشن دارید، نسخه دیجیتال گزینه مناسب برای شماست که ظاهری شیک‌تر نیز دارد. در مجموع با بررسی انواع PS5 مشاهده می‌کنیم که هر دو گزینه فوق‌العاده هستند و انتخاب گزینه برتر تنها به شرایط استفاده و توان مالی شما بستگی خواهد داشت.

PS5

مزایا و معایب انواع PS5

در ادامه به بررسی مزایا و معایب انواع PS5 می‌پردازیم. مهمترین مورد اینکه نسخه دیجیتالی مقرون به صرفه‌تر است اما در عوض درایو دیسکی برای رسانه فیزیکی ندارد و شما محدود به اجرای بازی‌های دانلود شده هستید. ولی PS5 دیسک خور شامل یک درایو Blu-ray 4K برای پخش دیسک‌های بازی است. صرف نظر از این مورد، هر دو کنسول عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند.

بازی‌های دیجیتال هم راحت و هم پرطرفدار هستند با این همه خرید انواع PS5 دیسک خور هنوز هم مزایای بیشتری ارائه می‌دهد. مهم‌تر از همه اینکه بازی‌های فیزیکی را می‌توان با تخفیف خریداری کرد، مجدداً فروخت یا با دوستان و خانواده به اشتراک گذاشت. در ادامه مزایا و معایب انواع PS5 را فهرست کرده‌ایم.

پلی استیشن دیسک خور

مزایامعایب
درایو دیسک برای اشتراک‌گذاری بازیاندازه بزرگ
کتابخانه بی‌نظیر بازی‌هاقیمت بالا
ارائه تخفیف برای انواع بازی

 

پلی استیشن دیجیتال

مزایامعایب
ساختار باریک‌ترتخفیف کمتر روی بازی‌ها
فهرست عالی بازی‌هاعدم امکان اشتراک گذاری بازی یا تماشای Blu-Ray
قیمت اولیه کمتر

 

جمع‌بندی

انواع PS5 امروزه از پرطرفدارترین کنسول‌های بازی ساخت شرکت سونی هستند که در دو مدل استاندارد یا دیسک خور و نسخه دیجیتال در دسترس گیمرها قرا می‌گیرند. انتخاب بین انواع PS5 به برخی عوامل بستگی دارد مانند نحوه خرید بازی‌ها و اینکه آیا می‌خواهید DVD، Blu-ray و بلوری 4K Ultra HD تماشا کنید یا نه.

اگر در اطراف شما گیمرهای دیگری هستند و قصد تبادل بازی با یکدیگر را دارید بهتر است PS5 دیسک خور را خریداری کنید.  اگرچه هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید اما در ادامه با تعویض بازی با دیگران این هزینه به جیب شما بر خواهد گشت. البته به دلیل وجود درایو، انواع PS5 دیسک خور کمی بزرگتر و سنگین‌تر از مدل‌های دیجیتال هستند. با این همه باید یک چیز را روشن کنیم، از بین انواع PS5، چه نسخه دیجیتال را انتخاب کنید و چه نسخه استاندارد، تجربه بی‌نظیری از بازی با کنسول را خواهید داشت.

سؤالات متداول انواع PS5

1.   تفاوت PS5 سری 11 و 12 چیست؟

تفاوت این دو در مصرف انرژی کارآمدتر، وزن، حل مشکلات صدای درایو، بهبود عملکرد آنالوگ‌های دسته و کنترل میزان حرارت در انواع PS5 سری 12 است.

2.   چند مدل PS5 وجود دارد؟

دو مدل PS5 وجود دارد: PS5 دیسک خور یا استاندارد و PS5 دیجیتال.

 

 

 

 

 

امتیاز بدهید

برای اطلاع از تخفیف های شگفت انگیز توشه من، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

لطفاً یک مقدار از 09000000000 تا 09999999999 وارد نمایید.