همه چیز درباره روت کردن گوشی موبایل (روش ها + مزایا و معایب)

روت کردن گوشی

همه چیز درباره روت کردن گوشی موبایل (روش ها + مزایا و معایب)

روت کردن گوشی به چه معناست؟ سیستم عامل اندروید به قابلیت شخصی سازی و داشتن امکانات بسیار معروف است. ولی این تعاریف هنگامی معنی پیدا خواهند کرد که شما گوشی خود را روت کنید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید، امکانات گوشی اندرویدی خود را چند برابر کنید و استفاده حرفه‌ای تری از آن داشته باشید. گوشی‌های مدل سامسونگ، شیائومی، هواوی، ال جی و غیره، از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

گوشی های موبایل اندروید در محیط بسته عمل می‌کنند؛ این بدان معناست که برخلاف ویندوز، امکان تغییر تنظیمات در آن وجود ندارد و تنها می‌توانید از پارامترهای از پیش تعریف شده در سیستم عامل استفاده کنید. اگر به دنبال آزادی بیشتر در گوشی‌های اندرویدی خود هستید، می‌توانید از روش روت کردن استفاده کنید.

روت کردن گوشی می‌تواند انبوهی از امکانات کاربردی و جذابی را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند. در این مقاله از وبسایت توشه قصد داریم، ۵ راهکار مختلف برای روت کردن برای شما ارائه دهیم که به وسیله آن می‌توانید با آسانی هرچه تمام، از گوشی‌های تلفن خود استفاده کنید. با ما همراه باشید.

روت چیست؟

روت کردن گوشی‌های اندرویدی به این معنا است که شما می توانید به فایل‌های سیستم، دستورات سیستمی و پوشه‌ها دسترسی پیدا کنید؛ بنابراین شما می‌توانید کنترل کاملی بر روی دستگاه خود داشته باشید. در حالت پیشفرض، چنین امکاناتی برای شما ایجاد نمی‌شود. در حالت پیشفرض سیستم عامل اندروید، دسترسی محدود و از قبل تعریف شده‌ای به شما می‌دهد.

شما با روت گوشی اندرویدی خود، می توانید این محدودیت‌ها را دور بزنید و نسیت به تنظیمات و امکانات دستگاه خود، آزادی عمل پیدا کنید. حال که با معنی روت کردن آشنا شدید، بهتر است پیش از آموزش روت کردن دستگاه خود، با مزایا و معایب این کار آشنا شوید.

مزایای روت کردن گوشی

مزایای روت کردن گوشی

در سیستم عامل اندروید، روت کردن به معنای اجازه دسترسی کاربران به فایل‌های سیستمی است که پس از آن می‌توان در آن‌ها تغییراتی اعمال کرد. روت کردن گوشی ویژگی‌های انبوهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که شاید آن را یکی از خصوصیات متن باز بودن اندروید دانست. فقط در صورت روت کردن  است که آزادی عمل در یک گوشی اندرویدی معنا پیدا خواهد کرد.

برای مثال شما تنها در صورت روت کردن موبایل خود، می‌توانید از نرم افزارهایی مانند Xposed Installer استفاده کنید. از دیگر امکانات ساده روت کردن می‌توان به رنگی نمودن قسمت استاتوس تا تغییر دادن انیمیشن‌های گوشی هنگام باز شدن پنجره‌ها و غیره، اشاره کرد. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی را می‌توان در نصب کاستوم رام‌ها دانست.

برای مثال، روت کردن موبایل به شما این اجازه را می‌دهد تا نسخه‌های مختلف سایانوژن را در گوشی خود نصب کنید. به این معناست که اگر دستگاه موبایل شما نسخه جدید سیستم عامل آب نبات چوبی را نصب نمی‌کند، می‌توانید با روت نمودن و نصب سایانوژن نسخه ۱۲، این نوع رام را در گوشی موبایل خود تجربه کنید.

از دیگر فواید روت کردن می‌توان به کنترل CPU، Overclock و Bloatware اشاره کرد.

کندی دستگاه در اثر روت گوشی

همانطور که در تعریف روت کردن گفتیم، شما با روت گوشی اندروید، می‌توانید به ویژگی‌ها و امکانات جدید و انبوهی دسترسی پیدا کنید. در ادامه شماری از مزایا روت موبایل را ذکر کردیم که به شرح زیر است:

  • دسترسی به برنامه هایی که قابل نصب نبودند: برخی از اپلیکیشن و برنامه ها دارای یک سری ویژگی‌های خاص هستند. برای استفاده از این ویژگی‌ها به دسترسی فراتری نسبت به دسترسی‌های پیشفرض دستگاه نیاز است. امکان نصب چنین برنامه‌هایی در حالت عادی و پیشفرض در موبایل شما، وجود ندارد.
  • تغییر ظاهر پیشفرض اندروید: رابط کاربری اندروید در حالت پیشفرض یک محیط ساده و سریع است. ممکن است بسیاری از افراد به این پوسته علاقه‌ایی نداشته باشند یا از کار کردن با آن خسته شده باشند؛ در این صورت با روت گوشی اندروید خود می‌توانند آن را تغییر دهند.
  • حذف اپلیکیشن های پیشفرض: پس از خرید گوشی موبایل ، شما با برنامه و اپلیکیشن‌هایی پیشفرض گوشش مثل موزیک و ویدیو پلیر، گالری و غیره، مواجه می‌شوید که امکان پاک کردن آن وجود ندارد. پس از روت، شما می‌توانید به راحتی اقدام به حذف چنین برنامه‌هایی کنید.
  • از جمله دیگر مزایا روت کردن می‌توان به نصب جدیدترین کاستوم رام، کنترل کامل CPU و OverClock اشاره کرد.

معایب روت کردن گوشی

می‌توان با اطمینان گفت که در حالت عادی، روت کردن گوشی موبایل هیچ خطری نخواهد داشت. اما باید در نصب اپلیکیشن‌های مختلف دقت لازم را به عمل آورید. زیرا بدافزارها به دلیل دسترسی به فایل‌های سیستمی گوشی شما، می‌توانند به راحتی باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شوند.

البته این موضوع هم جای نگرانی ندارد. اگر از مارکت‌های معتبری اقدام به نصب نرم افزارها کنید، احتمال نفوذ بدافزارها نیز در گوشی شما کم خواهد شد. در ادامه اصلی‌ترین معایب روت کردن گوشی اندروید را نام بردیم که به شرح زیر است:

  • از بین رفتن گارانتی گوشی
  • کاهش امنیت
  • امکان حذف شدن اطلاعات شما وجود دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: مشکل روشن نشدن گوشی و راه حل تشخیص آن

آیا روت کردن باعث کندی دستگاه می شود؟

خیر. روت کردن گوشی همچنین به شما امکان استفاده از برنامه‌های Speed Booster را نیز می‌دهد که در حقیقت به افزایش سرعت عمل گوشی شما کمک خواهد کرد. البته به این نکته توجه داشته باشید، بعضی از برنامه‌های مدیریت CPU به سبب تنظیمات نادرست می‌تواند باعث درگیری غیرضروری پردازنده‌ها شوند. در این صورت گوشی شما نیز کند خواهد شد. در این حالت بهتر است تا از اپلیکیشن‌های ناشناخته استفاده نکنید.

انواع روش های روت کردن گوشی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم،‌در این مقاله به معرفی ۵ روش آسان برای روت کردن موبایل خواهیم پرداخت.

King Root

روش king root

یکی از بهترین نرم افزارهایی که شما حتی بدون نیاز به کامپیوتر، می‌توانید اقدام به روت گوشی خود کنید، Kingo Root است. این نرم افزار دارای دو نسخه اندروید و ویندوز است. نسخه های اندرویدی که این برنامه قادر به روت آن است عبارتند از اندروید 5،4.4،4.3،4،2.3،2.2 و 5. لازم به ذکر است برای نصب برنامه نیاز به اندروید ورژن 4 است؛ بنابراین برای روت اندروید ورژن 2.2 و 2.3 باید با کامپیوتر اقدام به روت گوشی اندرویدی خود کنید.

روت Kingo Root با ویندوز:

  1. گوشی خود را با کابل به کامپیوتر وصل کنید.
  2. نرم افزار Kingo Root را اجرا کرده و منتظر بمانید تا برنامه دستگاه شما را شناسایی کند.
  3. سپس روی گزینه Root کلیک کرده و مدتی منتظر بمانید تا گوشی موبایل شما روت شود.

روت Kingo Root با گوشی:

  1. ابتدا برنامه را دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید.
  2. حال وارد نرم افزار شده و لیست اپلیکیشن‌های خود را وارد برنامه Kingo Root کنید.
  3. در ادامه روی گزینه One Click Root کلیک کرده و منتظر شوید تا عمل روت شدن به صورت کامل انجام شود.

Root Genius

دومین برنامه در لیست بهترین روش‌های روت کردن، برنامه Root Genius است. این برنامه نیز در دستگاه‌های ویندوز و اندرویدی قابلیت نصب دارند. مزیتی که نسبت به برنامه King Root دارد این است که فهرست گوشی‌هایی که امکان روت کردن آن‌ها وجود دارد را برای شما لیست می‌کند.

** خرید سامسونگ ارزان **

One Click Root

یک نرم افزار ویندوزی است که برای روت کردن گوشی اندرویدی استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از یک کابل USB و دسترسی به بخش Developer Options عملیات روت کردن را انجام دهید.

CF Auto Root

اگر شما نیز از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، به راحتی قادر هستید تا به روت کردن موبایل خود بپردازید. این برنامه دارای یک نسخه ویندوزی است که با استفاده از کابل USB، اقدام به روت می‌کنید.

TWARP

روش‌های عنوان شده در بالا، برخی از راهکارهای ساده برای روت کردن موبایل بودند. اگر هیچکدام از روش‌های بالا جوابگو نبودند، می‌توانید با نصب کاستوم ریکاوری از طریق این برنامه، به صورت مستقل گوشی خود را روت کنید.

کلام آخر

احتمال روت نشدن با استفاده از این روش‌ها بسیار کم است. در هر حال اگر گوشی یا تبلت اندرویدی شما نیازمند روش‌های تخصصی و پیچیده‌ای برای روت کردن بود، می‌توانید با مراجعه به انجمن تخصصی XDA دستورالعمل مربوط به روت گوشی موبایل خود را بیابید.

سوالات متداول

بهترین روش روت کردن گوشی چیست؟

بهترین نرم افزار روت گوشی king root می باشد که هم نسخه ویندوز و هم نسخه اندروید آن موجود است.

آیا امکان برگرداندن گوشی روت شده، وجود دارد؟

بله؛ اگر قصد از بین بردن روت گوشی خود و تبدیل به حالت پیشفرض را داشتید، به کمک برنامه UnRoot می‌توانید اقدام به این کار کنید.

آیا روت کردن گوشی باعث کند آن می شود؟

اگر اینکار را به درستی انجام دهید نه تنها باعث کندی نمی شود بلکه به افزایش سرعت آن نیز کمک می‌کند.

3.7/5 - (6 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیف های شگفت انگیز توشه من، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

لطفاً یک مقدار از 09000000000 تا 09999999999 وارد نمایید.

نظرات (1)

علیرضا

اصلا هیچکدوم از اینایی که در آخر گفتید برای روت کردن بدرد نمیخوره
تنها و تنها باید بعد باز کردن بوتلودر با فلش magisk در ریکاوری روت کرد